DE UITDAGING
Wat was de uitdaging om het project op te starten? Wat ervaarden jullie als een probleem? Waarom wilden jullie dit project doen?
Elke Geuens: Iedereen is lerend geboren, daar kunnen we het over eens zijn. Vanaf dat we op de wereld zijn, leren we, vanuit intrinsieke motivatie, vanuit een urgentie die we ervaren, met een bepaald doel voor ogen, en vooral in connectie met elkaar. Als maatschappij hebben wij een deel van dat leren geïnstitutionaliseerd door scholen op te richten en eindtermen op te stellen. We hebben een context en een doel gegeven aan dat leren. Vandaag is de vraag: volstaat die context nog? En is dat doel nog zoals we het nu zien? In onze visie moet leren in de 21e eeuw effectiever en efficiënter: leeftijdsdoorbrekend, niet in vakken of hokjes, maar breed en diepgaand. Bovendien willen we dat leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces, met voldoende autonomie.
Elke Geuens: Onze leervraag aan het begin van het ESF-project was hoe wij onze missie, visie en de werking die we aan het uitbouwen waren, konden verderzetten. Hoe wij de nodige opschaling en vermenigvuldigingen konden creëren zonder ons doel daarbij uit het oog te verliezen. We vroegen ons af waarom de overheid vasthoudt aan de strikte programmatienorm en of we daar iets aan konden veranderen.
VAN/NAAR-model
Transitieprojecten tonen de weg vooruit, creëren bewustzijn en ontwikkelen (gedeelde) kennis rond de systeemveranderingen die nodig zijn om een transitie te versnellen. Voor hun ESF-project dachten de aanvragers na over een ‘van/naar-model’ voor leven, leren en werken dat ze in hun project wilden realiseren. Dit zijn de bewegingen VAN een zekere realiteit NAAR een nieuwe realiteit die de MET vooropstelde:
De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.