Hoe kunnen we de huidige grote uitdagingen – klimaat, oorlog, migratie, vergrijzing, gezondheid – het hoofd bieden? Wat is een passend antwoord op de gevolgen van onder meer de Covid-19 pandemie en de digitale en groene transities? Het louter oplappen of verbouwen van bestaande structuren volstaat niet. In 2018 gingen de departementen Onderwijs en Vorming en Werk en Sociale Economie – vanuit Visie2050 – op zoek naar manieren om leven, leren en werken op een nieuwe leest te schoeien. Ook 9 transitie-experimenten gingen met steun van het ESF van start. De projecten brengen radicaal nieuwe ideeën over leven, leren en werken in de praktijk om er van te kunnen leren. Elk project vertrok vanuit een droom. De MET voerde één van deze projecten uit.

DE MET, leerhubs voor middelbare scholieren

De MET gaat samen met lerende jongeren op zoek naar een gepersonaliseerde leerroute. Dat leren is netwerkleren, leren binnen en buiten school en hybride leren. De jongeren krijgen geen standaardroute aangeboden, maar ontwikkelen samen met hun leercoach een eigen pad. Hierdoor stijgt hun betrokkenheid, is de leerwinst hoger, de diversiteit groter en bereikt men samen resultaten die relevant zijn voor de samenleving in al zijn facetten. Leren beperkt zich niet meer tot de school of de schooltijd, maar gaat levenslang door.

De MET geeft je goesting om te leren je leven lang

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

logo onderwijs en vorming
logo ESF