Hoe kunnen we de huidige grote uitdagingen – klimaat, oorlog, migratie, vergrijzing, gezondheid – het hoofd bieden? Wat is een passend antwoord op de gevolgen van onder meer de Covid-19 pandemie en de digitale en groene transities? Het louter oplappen of verbouwen van bestaande structuren volstaat niet. In 2018 gingen de departementen Onderwijs en Vorming en Werk en Sociale Economie – vanuit Visie2050 – op zoek naar manieren om leven, leren en werken op een nieuwe leest te schoeien. Ook 9 transitie-experimenten gingen met steun van het ESF van start. De projecten brengen radicaal nieuwe ideeën over leven, leren en werken in de praktijk om er van te kunnen leren. Elk project vertrok vanuit een droom. maakleerplek Leuven voerde één van deze projecten uit.

maakleerplek, plaats maken voor leren en maken

maakleerplek (mlp) is een open werkplaats waar Leuvenaars, scholen, bedrijven en (creatieve) organisaties elkaar kunnen ontmoeten, ruimte en materiaal delen, dingen maken en leren van elkaar. mlp vormt een ecosysteem waar over leeftijden, achtergronden, disciplines en sectoren heen geleerd wordt door samen te werken aan concrete uitdagingen. Het ESF-project neemt de rol op van ‘transitiemotor’. Het is een binnenboordmotor die als taak heeft om de ideeën van de transitie Leven, leren en werken in 2050 binnen te brengen in mlp en bewoners en bezoekers uitdaagt hiernaar te handelen.

mlp deelplekken

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

logo onderwijs en vorming
logo ESF