Project Categorie: Transitie-experiment ESF

LAB – De toekomst is lerend

Voor secundaire school LAB is de toekomst lerend. In LAB ontdekken jongeren al vroeg hun goesting om te leren. Dit biedt de beste kans op levenslang leren met goesting.

Lees verder

LoREco

LoREco is een acroniem voor Lokale en Regeneratieve Economie. Het ESF-transitieproject wil de economie weer dichter bij de mensen brengen. De opzet van het project was te experimenteren met een complementaire munt en een daaraan gekoppeld gegarandeerd inkomen om de lokale economie en het sociaal weefsel in centrumsteden te versterken en om zo de volle potentie van de bevolking op een duurzame manier aan te spreken.

Lees verder

Buurtcampus

De ambitie van het ESF-project BICCIB van Artevelde hogeschool is dat haar campussen een plaats van ontmoeting zijn, een leerhub, een living lab, een co-workingspace, maar ook een habitat waar grenzen worden verlegd om de uitdagingen van vandaag en morgen in co-creatie aan te pakken.

Lees verder

T2-campus Genk

Dat iedereen levenslang en levensbreed kan en wil leren. Dat is de droom van Syntra PXL met het ESF-project ‘Levenslang leren, de nieuwe norm’ op de T2-campus in Genk. Leven IS leren, en leren IS leven.

Lees verder

Schoolwerk 2.0

Geen inclusieve arbeidsmarkt zonder inclusief onderwijs. De partners van het ESF-project Schoolwerk2.0 wilden de brug vormen tussen de school en de werkgever en de methodiek van arbeidszorg breed gaan inzetten. Ze wilden ervoor zorgen dat die methodiek ook door scholen ingezet kon worden. Ze wilden jongeren klaarmaken voor de arbeidsmarkt, maar vooral ook de arbeidsmarkt en het onderwijs klaarmaken voor al die jongeren.

Lees verder
  • 1
  • 2

Initiatieven van de EU

De Europese Commissie moedigt iedereen, ook volwassenen, aan om (levenslang) te leren. De Europese onderwijsruimte wil de drempels om te leren voor iedereen wegnemen en de kwaliteit van onderwijs en leren verbeteren. Daarvoor neemt ze verschillende initiatieven, ook voor volwassenen die willen bijscholen en/of herscholen nadat ze het initiële onderwijs verlieten.