Hoe kunnen we de huidige grote uitdagingen – klimaat, oorlog, migratie, vergrijzing, gezondheid – het hoofd bieden? Wat is een passend antwoord op de gevolgen van onder meer de Covid-19 pandemie en de digitale en groene transities? Het louter oplappen of verbouwen van bestaande structuren volstaat niet. In 2018 gingen de departementen Onderwijs en Vorming en Werk en Sociale Economie – vanuit Visie2050 – op zoek naar manieren om leven, leren en werken op een nieuwe leest te schoeien. Ook 9 transitie-experimenten gingen met steun van het ESF van start. De projecten brengen radicaal nieuwe ideeën over leven, leren en werken in de praktijk om er van te kunnen leren. Elk project vertrok vanuit een droom. LAB Gedreven onderwijs voerde één van deze projecten uit.

LAB: GOESTING GEVEN OM TE BLIJVEN LEREN

Voor LAB is de toekomst lerend. LAB maakt jongeren al vroeg kundig in het ontdekken van hun eigen leerstijl, leerstrategieën en – vooral – goesting om te leren! LAB biedt lerenden tot 16 jaar een doorgedreven basisvorming. Vanaf 16 jaar voeren ze zelf de regie over hun eigen leertraject, in interactie met het hoger onderwijs en het bedrijfsleven. Zowel scholen als bedrijven worden lerende organisaties. Dit biedt de beste kans op levenslang leren met goesting. In de toekomst kan en mag iedereen persoonlijk meesterschap ontwikkelen.

LAB-logo
kristien bruggeman - lab

We hadden een gesprek met Kristien Bruggeman, een van de drijvende krachten achter LAB. Kristien is onderwijswetenschapper en verbonden aan de Universiteit Antwerpen en aan Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie. Ze begeleidt een gedreven team leerkrachten bij het implementeren van het LAB-model en ze wordt daarbij ondersteund door Nele Van Oosten als graadscoach. Om de projecten en leertrajecten van hun leerlingen levensecht te maken, zoekt het team naar aansluiting met de academische en bedrijfswereld, betrekken ze externe experten bij onderzoeksprojecten en jury’s en organiseren ze interactieve bedrijfsbezoeken en stages.

We spraken met Kristien over de uitdagingen en de droom die aan hun ESF transitieproject ten grondslag lag, de realisaties en successen, de geleerde lessen en de toekomst.

Opmerking: Het interview vond plaats op 9 maart 2022. Mogelijk is er al een en ander veranderd in de regelgeving op het moment dat u het leest. Hier vindt u nieuwe maatregelen die in het schooljaar 2022-2023 in werking zijn getreden.

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

logo onderwijs en vorming
logo ESF