Leerhubs voor middelbare scholieren

“De MET gaat samen met lerende jongeren op zoek naar een gepersonaliseerde leerroute. Dat leren is netwerkleren, leren binnen en buiten school en hybride leren. De jongeren krijgen geen standaardroute aangeboden, maar ontwikkelen samen met hun leercoach een eigen pad. Hierdoor stijgt hun betrokkenheid, is de leerwinst hoger, de diversiteit groter en bereikt men samen resultaten die relevant zijn voor de samenleving in al zijn facetten. Leren beperkt zich niet meer tot de school of de schooltijd, maar gaat levenslang door.” Zo omschrijft De MET zich op haar website. We spraken met Elke Geuens, Griet Mertens en Helga Schepers over de uitdagingen en de droom die aan hun ESF-transitieproject ten grondslag lag, de realisaties en successen, de geleerde lessen en hoe zij de toekomst zien.

Opmerking: Het interview vond plaats op 29 maart 2022. Mogelijk is er al een en ander veranderd in de regelgeving op het moment dat u het leest. Hier vindt u nieuwe maatregelen die in het schooljaar 2022-2023 in werking zijn getreden.

Jolien vertelt hoe een dag op De Met eruit ziet.

De MET heeft 3 vestigingen in Leuven, Sint-Katelijne-Waver en Tielt-Winge en heeft 252 leerlingen (maart 2022). Daar komen het volgende jaar weer 126 eerstejaars bij.

CONTACT: info@demet.eu

Elke Geuens

Foto An Rietjens

Elke Geuens is zakelijk coördinator en mede-oprichter van De MET.

Elke Geuens: Onze slagzin is De MET, leerhubs voor middelbare scholieren. Die zin zegt meteen dat we geen gewone middelbare school zijn, maar wel een plaats waar middelbare scholieren terecht kunnen om te leren. 

Griet Mertens - De MET

Griet Mertens is pedagogisch coördinator en mede-oprichter van De MET.

Griet Mertens: Op De MET zitten leerlingen van alle niveaus en leeftijden samen. We doorbreken de gekende schotten. Bij ons zitten leerlingen niet meer per leerjaar of richting samen maar in een groep met verschillende leerjaren door elkaar. Ook leerlingen uit de A-stroom en de B-stroom zitten in dezelfde groepen. Dit motiveert leren van elkaar, de zorg voor elkaar en peer-teaching waarbij men iets ingewikkelds leert uitleggen op ieders niveau. We willen vakken en studierichtingen loslaten waardoor we van lineaire streefdoelen en een watervalsysteem radicaal naar opbouwende doelen gaan, een modulaire opbouw en het maken van combinaties tussen vakdomeinen die vandaag niet mogelijk zijn. 

Helga Schepers - De MET

Helga Schepers is de reflexieve monitor van het ESF-project van De MET.

Helga Schepers: Het gewone onderwijs gaat er altijd vanuit dat ze hun leerlingen iets gaan bijbrengen. Het gaat dan vooral over kennisoverdracht. In De MET is het omgekeerd. De MET start vanuit de leerlingen. Als je aan iemand in het reguliere onderwijs vraagt wat hij/zij/x geleerd heeft, dan is het voor de meesten heel moeilijk om dat te verwoorden. Leerlingen van De MET kunnen heel duidelijk vertellen in welke zaken ze gegroeid zijn. Ze weten waar ze voor staan. Ze krijgen de leerplannen mee en ze zien wat hen daarin te doen staat. Daarnaast kiezen ze zelf waar ze nog extra in willen bijleren. Dat is een heel belangrijke switch en dat vind ik heel knap. Het ene systeem gaat, volgens mij, uit van ‘falen’ en in De MET wordt uitgegaan van ‘wat kan je?’

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

logo onderwijs en vorming
logo ESF