Buurt in de campus,

campus in de buurt

BICCIB

De website van BICCIB

ESF-project: BICCIB

BICCIB op Facebook

video BICCB
logo artevelde

De ambitie van het ESF-project BICCIB van Artevelde hogeschool is dat haar campussen een plaats van ontmoeting zijn. Ze zijn een hub, een living lab, een co-workingspace, maar ook een habitat waar grenzen worden verlegd om de uitdagingen van vandaag en morgen in co-creatie aan te pakken. Dit niet alleen door en voor studenten, docenten en werkveld, maar ook door en voor de buurt en de buurtbewoners. De campus is geïntegreerd in het sociale, economische en culturele weefsel van buurt en stad. De fysieke muren van de campus zijn virtueel afgebroken om leven, leren en werken in elkaar te laten overvloeien, drempels te verlagen en obstakels weg te nemen. Een hogeschoolcampus behoort tot de publieke ruimte en speelt een cruciale rol in het grootstedelijke leven en de opwaardering van buurt en stad. De campus is een unieke ruimte geworden waar hoger onderwijs in contact komt met bedrijven, met organisaties, met scholen en met stedelijke en andere overheden, maar ook, en misschien zelfs vooral, met de lokale en superdiverse gemeenschap. Enkel en alleen dan levert de hogeschool niet alleen professionals af maar draagt ze als expertisecentrum met een maatschappelijke opdracht bij aan de sociale cohesie, de culturele en economische ontwikkeling van buurt en stad, van individu en groep. We spraken hier over met projectleider Maaike Mottart, projectmedewerker en docent An Keppens en reflexieve monitor Elise Burny.

Maaike Mottart biccib

Projectleider Maaike Mottart

“De teamleden brengen hun expertise, ervaring en interesse in in het project. Ons team groeide organisch en wisselde een aantal keer van samenstelling als gevolg van structurele verschuivingen in de hogeschool. De nieuwe leden verlegden soms accenten of bewandelden andere paden.”

an keppens biccib

Docent An Keppens

“Vanuit mijn rol als docent in de opleiding Sociaal werk in het project kon ik de wijken intrekken, met de buurt en met organisaties gaan praten, met studenten… Ik vind het bijzonder belangrijk om bij alles wat ik doe onze studenten te betrekken en dat heb ik tot nu toe dan ook altijd gedaan.”

elise burny biccib

Reflexieve monitor Elise Burny

We leiden onze studenten op in en met de buurt. Dit vraagt om samenwerking tussen docenten en de actoren in de buurt. Onze studenten zetten zich in voor de buurt. Op die manier dragen ze er aan bij, terwijl ze zelf leren op professioneel, persoonlijk en maatschappelijk vlak.”

schrift an

An Keppens: “Bij elke vergadering of bijeenkomst maakte ik notities om te delen met ons team. Drie dikke boeken heb ik daarmee volgeschreven!”

Opmerking: Het interview vond plaats op 7 maart 2022. Mogelijk is er al een en ander veranderd (in de regelgeving) op het moment dat u het leest. Hier vindt u nieuwe maatregelen die in het schooljaar 2022-2023 in werking zijn getreden.

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

logo onderwijs en vorming
logo ESF