collage 18 oktober

In oktober 2020 trapten we Lang Leven Leren officieel af. Op 18 oktober 2022 vierden we onze tweede verjaardag, tijdens de EPALE internationale conferentie met een

LIVE event in Leuven

in de eeuwenoude refter van Abdij van Park

Het overkoepelende thema van de internationale conferentie was ‘Imagine. Enriching, Sustainable, Inclusive Europe’. Samen mijmerden we over verleden, heden en toekomst en verbeeldden we ons nieuwe toekomst(en) voor leven, leren en werk. Het thema van de dag op 18 oktober was ‘learning communities’.

Ook de internationale EPALE-community is een echte learning community. Ze bestaat uit mensen uit heel Europa die een professionele rol opnemen in de volwasseneneducatie (formeel, niet-formeel of informeel). Tijdens de conferentie verbeeldden we ons samen een vredevolle en rechtvaardige toekomst, ondanks de moeilijke tijden. De begrippen ‘delen’ en ‘verbinding’ stonden centraal. De conferentie toonde hoe samenwerking het Europese niveau en het lokale niveau mooi met elkaar kunnen verbinden. Naast het online gedeelte kwamen lokale EPALE-gemeenschappen in 17 verschillende landen samen op live events.

EPALE online conferentie

VOORMIDDAG online

In de voormiddag volgden we samen de online internationale conferentie. Het dagthema was learning communitiesHerbekijk hier de live streaming van de voormiddag.

Quote om te onthouden van Vanessa de Oliveira Andreotti:

“Uncomfortable situations should not be an obstacle, but an invitation to dialogue: to build shared memories we need to heal our communities, avoiding polarisation but aiming at empathy.”

NAMIDDAG live in Abdij van Park

In de namiddag van de eerste conferentiedag waren we te gast in de eeuwenoude refter van de Abdij van Park. Een unieke locatie die erg belangrijk was bij de opkomst van Leuven als dé leerhub van de 16de eeuw. Een mooie impressie van die namiddag vind je in dit korte filmpje:

Burgemeester Mohamed Ridouani
Professor Koenraad Van Cleempoel

Burgemeester Mohamed Ridouani

De burgemeester van Leuven verwelkomde onze gasten en wees hen op Abdij van Park als unieke open leerplek in Leuven. Abdij van Park in Leuven is één van de best bewaarde abdijsites van West-Europa. Je wandelt er door 900 jaar geschiedenis. Het verleden wordt er naadloos verbonden met de toekomst. De abdij wordt nu nog volop gerestaureerd en regelmatig worden er nog nieuwe dingen ontdekt. Restaureren is bijsturen en goed nadenken over wat er is geweest en wat er in de toekomst mogelijk is. Leuven wil voorbeelden uit het verleden opfrissen en toepassen op een 21ste eeuwse manier. Aan leren en ontwikkelen geen gebrek met o.a. een museum voor religie, kunst en cultuur, een bio-doe-boerderij, een sociale werkplaats, geleide bezoeken, open-lucht-lessen, een brouwerij, enzovoort. De stad Leuven zet deze innovatieve manier van leren door ervaren en samen doen dan ook graag in de kijker.

Leuven als kenniscentrum van de 16de eeuw

Koenraad Van Cleempoel – UHasselt

Professor Koenraad Van Cleempoel verklaarde waarom Leuven dé leerhub van de 16de eeuw was, en wat we daar nu nog van kunnen leren. Intrigerend in zijn betoog was het concept van de ‘denkende handen’ en dat de diepe denkers van die tijd, zich toch ook graag als doener lieten portretteren. De universiteit van Vlaanderen maakte onlangs de podcast ‘Was Leuven het Silicon Valley van de 16de eeuw?‘ met professor Van Cleempoel. Daarin vindt u nog eens kort zijn verhaal.

Erasmus’ ontdekking van Valla’s sleuteltekst in Abdij van Park

Sandra Langereis

In de zomer van het jaar 1504 bezoekt Erasmus (1469-1536) de Abdij van Park. Hij hoeft er niet ver voor op reis, want op dat moment verblijft hij al twee jaar in de universiteitsstad Leuven. Erasmus komt naar de Parkabdij voor de kloosterbibliotheek om daar te ‘jagen’ op bijzondere manuscripten. Tot zijn enorme verrassing bleek de kloosterbibliotheek een uniek handschrift te bezitten van een roemruchte tekst van de gevierde en gevreesde humanistische literatuurwetenschapper Lorenzo Valla. Volgens Erasmus had Valla de wereld laten zien dat kennis van authentiek Latijn en Grieks fundamenteel was voor een juist begrip van de historische werkelijkheid. Hopelijk trokken in de toekomst zoveel mogelijk serieuze bijbelonderzoekers net als Erasmus hun conclusie uit Valla’s boek en gingen ze massaal aan de slag met het Grieks. Erasmus kreeg, dankzij het legaat van de steenrijke heer van Busleyden, de buitenkans om zijn empirische bijbelwetenschap in de geest van Valla een academische grondslag te geven. Leuven kon zich daardoor beroemen op de stichting van het allereerste door en door humanistische drietalencentrum in heel Europa. Erasmus zag erop toe dat hier een nieuwe generatie zou worden opgeleid tot taalkenners, tot kritische tekstherstellers die de bijbel tot in de kleinste details leerden naspeuren, door de bronnen te leren lezen en bewijs uit eerste hand te leren leveren. En dat alles op basis van door en door innovatief wetenschappelijk onderwijs, dat was gegrondvest op de radicaal empirische methode die Erasmus in navolging van Valla verdedigde.

Meer lezen kan in het bekroonde boek van Sandra: Erasmus, dwarsdenker.

Sandra Langereis
Boek Erasmus van Sandra Langereis
Eline Vermeersch
Stefan Van Lani

Experimenteren met leerecosystemen

Eline Vermeersch

Eline Vermeersch van Europa WSE (vroeger ESF) vertelde waarom het Europees Sociaal Fonds leerecosystemen ziet als veelbelovende nieuwe manier van denken over leren en ontwikkelen, en waar Vlaanderen op dit ogenblik mee experimenteert. Hier vindt u meer over de transitie Leven Leren Werken en de voorbije transitie-experimenten die radicaal nieuwe ideeën over leven, leren en werken in de praktijk brachten om er van te kunnen leren.

Bekijk hier de video van de presentatie van Eline over TLLW2050 en leerecosystemen.

 

Stefan Van Lani, beleidscoördinator bij erfgoedsite Abdij Van Park kreeg het laatste woord. Hij zei dat de norbertijnen altijd veel boeken hadden en dat de meeste gingen studeren aan de universiteit. Vaak theologie, maar bijvoorbeeld ook rechten of medicijnen. Het was van in het begin bij de stichting van de kloosterorde echter ook de bedoeling van ‘naar buiten’ te gaan. Naast een geloofs- en gebedsgemeenschap is de abdij ook een leergemeenschap die er wil zijn voor de mensen. Je zou de abdij ook in de middeleeuwen al een ‘hub’ van ontwikkeling kunnen noemen. ‘Traditie in vernieuwing, vernieuwing in traditie’ is de opdracht van de erfgoedsite. Ook vandaag wil de abdij voeling houden met de wereld en er zijn om ideeën uit te wisselen, bijvoorbeeld over onderwijs en leren, zoals tijdens het EPALE-event. De erfgoedsite wil blijven uitdagen, samen met de stad Leuven. Op de site zijn zoveel dingen te beleven, in een groene omgeving die zeer uitnodigend werkt.

Afsluiten deden we met een bezoek aan de bibliotheek waar Erasmus het belangrijk document van Valla vond. En een lekker drankje en hapje natuurlijk.

Bib en drankje event 18 oktober 2022

INTERNATIONALE ONLINE CONFERENTIE

Ook op 19 en 20 oktober volgden boeiende internationale online conferentiedagen. Eén van hoogtepunten was het panel over Reimagining diverse and inclusive theatrical practices met als Vlaamse deelnemer Stefan Perceval van theatergezelschap HETGEVOLG.

Internationale EPALE conferentie

Met onderstaande links kan je alles van de internationale conferentie herbekijken:

MEER LEZEN over ‘learning communities’ op EPALE:

 

Bekijk ook zeker de keynote speech van Giovanni Emanuele Corazza.

“Creativity must become a democratic discipline, accessible to everyone, with both theoretical and practical exemplifications”

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.