Op 9 oktober trapten we het project Lang Leven Leren officieel af samen met bijna 150 online gasten uit heel diverse hoeken. Op deze pagina een verslag voor wie er bij was en voor wie er had willen bij zijn. De belangstelling was groot, de inhoud prikkelend, dankzij onderstaande sprekers. Hartelijk dank aan iedereen die geholpen heeft om dit programma mogelijk te maken.

Karine Nicolay, coördinator van de Europese Agenda voor Volwasseneneducatie voor Vlaanderen verwelkomde een interessante mix van online gasten.

Mevrouw Ann Verhaegen, secretaris-generaal bij Departement Onderwijs en Vorming situeerde het Europese project Lang Leven Leren en nodigde iedereen uit om mee het vuur aan de lont te steken. Lees haar toespraak.

Mevrouw Martina Ní Cheallaigh, Europese coördinator van de Agenda voor Volwasseneneducatie bij de Europese Commissie, vertelde iets meer over deze Agenda en andere Europese beleidsinitiatieven om een leven lang leren te stimuleren. Links naar interessante Europese beleidsinitiatieven vind je hier.

Transitiemanager Willem De Klerck, Dpt. Werk en Sociale Economie en Caroline Gijselinckx, Dpt. Onderwijs en Vorming, duidden dat het project Lang Leven Leren initieel inspiratie vond in de transitievisie voor levenslang leren en de dynamische loopbaan. Maar ze schetsten ook hoe deze visie onder impuls van een groep geestdriftige pioniers evolueerde tot wat ze vandaag is: dromen dat in 2050 iédereen kan leven, leren en werken met zin. Hun droom uitgedrukt in woorden vind je hier. De boodschap van Willem en Caroline en de bijbehorende vragen aan alle aanwezigen vormden de kapstok waar de rest van de dag werd aan opgehangen. De volgende sprekers illustreerden een aantal aspecten ervan.

Jo Caudron

Foto Jo Caudron

BEKIJK DE VIDEO

Jo Caudron is digitaal ondernemer en  transformatie-strateeg. In zijn nieuwste boek ‘De Wereld is Rond’ ziet hij dat digitale krachten alle sectoren dwingen om een nieuwe positie in te nemen. Maar wat als dat slechts het begin is? Wat als onze maatschappij zelf in de kern verandert, deels door digitalisering, maar evengoed door grote vraagstukken over de toekomst van werk, wonen, mobiliteit, klimaat, gezondheid, onderwijs, globalisering, bevolkingsaangroei en zelfs de problematiek van langer leven? Al deze maatschappelijke transformaties samen vormen een metastorm met een impact op elke beslissing die we op de lange termijn nemen. Hoe kunnen we problemen holistisch benaderen en aanpakken? Slagen we daarin, dan wacht ons een toekomst die meer dan de moeite waard is.

Leen Gorissen

BEKIJK DE VIDEO

Leen Gorissen is doctor in de Biologie, duurzaamheidsexpert, transitiedeskundige en innovatiebioloog. Ze is oprichter van Studio Transitio, een onderneming die organisaties, bedrijven en overheden helpt innoveren zoals de natuur. De natuur bestaat namelijk al 3.8 miljard jaar en weet wat werkt en wat blijft bestaan op een aarde die eindig is en die continu onderhevig is aan disruptie en (klimaat)verandering. De vraag is dus: kunnen we deze NI (Natuurlijke Intelligentie) toepassen om te leren innoveren op een wijze die de planeet gezonder, vitaler en meer leefbaar achterlaat? Want dat is wat survival champions doen: ze laten de wereld beter achter. Walvissen koelen het klimaat, paddenstoelen maken regen, termieten vergroenen de woestijn en plankton maakt wolken. Het leven geeft leven en er is geen enkele reden waarom wij dit ook niet zouden kunnen.

Jochanan Eynikel

BEKIJK DE VIDEO

Jochanan Eynikel schrijft en spreekt over het samenspel van ethiek, filosofie en economie. De belangrijkste onderwerpen in zijn werk zijn bedrijfsethiek en digitale ethiek, waardengedreven ondernemerschap en zinvol werk. Jochanan werkt als bedrijfsfilosoof in de denktank van ETION. ETION is een onafhankelijk forum van meer dan 5.000 bedrijfsleiders en besluitvormers in België. Hij is auteur van twee boeken. Robot aan het Stuur, over de ethiek van techniek, gaat in op de morele en maatschappelijke impact van intelligente technologie als kunstmatige intelligentie en slimme robotica. In Check-In brengt hij een filosofische kijk op zinvol werk en betekeniseconomie. Kan een bedrijf een bron van betekenis zijn? Hoe evolueren we van bullshitjobs naar vervullende jobs? Levert het op om als bedrijf te investeren in persoonlijke zingeving?

Henk Oosterling

BEKIJK DE VIDEO

Henk Oosterling combineerde zijn professoraat filosofie aan de Erasmus Universiteit (1985-2018 – NL) met maatschappelijke projecten gericht op onderwijsinnovatie en eco-emancipatie. De afgelopen decennia maakten we een omslag door die andere concepten en praktijken vergt. Geen doemdenken maar doendenken. Oosterlings belangrijkste concept is ECO3, drievoudige duurzaamheid: fysiek, sociaal en mentaal. In zijn recente boek Verzet in ecopanische tijden. Van ego-emancipatie naar eco-emancipatie werkt hij deze discoursomslag uit. Daarbij staat de onderwijsvernieuwing centraal die hij in Rotterdam-Zuid heeft doorgevoerd: Rotterdam Vakmanstad met eco-sociale curricula. Op de basisscholen bv. worden leerlingen naast judo en aikido, koken, tuinieren en filosoferen ook gevormd in 21st century skills: mediawijsheid en ecowijsheid. Dat alles met het oog op de kern van mentale duurzaamheid: leven lang leren.

Bart Boelen

BEKIJK DE VIDEO

Bart Boelen is expert hybride leren en onderwijstechnoloog aan de UC Leuven Limburg. Daarnaast begeleidt hij organisaties en scholen in hun traject van digitalisering van hun leerprocessen.De afgelopen jaren zette hij met een ploeg ‘Innovathoren’ de T2-campus in Genk op de onderwijskaart. Hij stond in voor vernieuwing van de leerconcepten en introduceerde nieuwe methodieken die leren ook buiten het formele vormgeven. Met zijn expertise inspireert hij lesgevers, scholen en organisaties om leren op een evidence informed manier te innoveren al dan niet met digitale leermiddelen.

Dhr. Bruno Tindemans stelde de conceptnota ‘De lerende samenleving voor. Minister Hilde Crevits gaf hem eind 2019 de opdracht om een beleidsvisie over levenslang leren en de oprichting van een Platform Levenslang Leren uit te werken. De nota is gebaseerd op een ruime consultatie van stakeholders en experten en formuleert 4 uitdagingen en 10 bijhorende opdrachten om levenslang leren in Vlaanderen te realiseren. De Vlaamse regering keurde de nota op 12 juni goed. Ondertussen werd de naam ‘Platform’ omgevormd naar ‘Partnerschap Levenslang Leren’ en zijn de leden en de voorzitter bekend.

Het Partnerschap en het project Lang Leven Leren zijn twee verschillende dingen maar ze kunnen en willen elkaar wel voeden. Lang Leven Leren is mogelijk gemaakt met steun uit het Erasmus+ programma voor de Europese Agenda voor Volwasseneneducatie. We nodigen ‘pioniers, dromers, denkers en doeners’ uit om eigen kleine en grote voorbeelden te delen die ‘de toekomst van leven, leren en werken’ nu al weerspiegelen. Deze voorbeelden kunnen bijdragen om de geformuleerde uitdagingen en opdrachten duurzaam vorm te geven.

Op 6, 7 en 8 oktober vond ook de jaarlijkse internationale EPALE- conferentie plaats. EPALE is het Europese platform voor volwasseneneducatie en een belangrijke partner in het project Lang Leven Leren. Het overkoepelende thema van de conferentie was ‘Shaping the Future of Adult Learning in Europe’ met aandacht voor digitaal leren, levenslang bijscholen en sociale inclusie. Meer dan 3.500 professionals uit de volwasseneneducatie in Europa namen eraan deel. Op EPALE vind je een link naar het verslag en de streaming video van de keynote speeches en de panel discussies.

Op de eerste conferentiedag nodigden we interessante Vlaamse sprekers uit: Bert Jehoul van Open Recognition Belgium, Eva Van de gaer van Europass en Lien Arits van HackYourFuture. De sessie van Bert en Eva ging onder de noemer: ‘Geen levenslang leren zonder levenslang erkennen’. Lien Arits vertelde over het project HackYourFuture in Be-Central in Brussel waar vluchtelingen en andere nieuwkomers met beperkte toegang tot scholing en de arbeidsmarkt een opleiding krijgen in digitale en soft skills met het oog op een job in webontwikkeling. Hier vind je het verslag van de workshop.

Op 8 oktober stond Koen Timmers op het programma van de conferentie. Koen is een Belgische opvoeder, lesgever in de volwasseneneducatie, onderzoeker, auteur en spreker. In 2017 en 2018 werd hij genomineerd voor de Global Teacher Prize. Koen gebruikte een specifieke educatieve benadering die hij CARE! noemt: samenwerking, begeleiding, echte probleemoplossing, empathie en ‘de !-factor’ of reageren op de leerling of cursist. Koen inspireert andere docenten om leerlingen en cursisten te betrekken bij nieuwe technologieën en innovatieve projecten. Op EPALE vind je een link naar zijn keynote speech op de conferentie.