Op 9 oktober trapten we het project Lang Leven Leren officieel af samen met een reeks prominente sprekers en bijna 150 gasten. De belangstelling was groot, de inhoud sterk. Een volledig verslag van de kickoff vind je hier.

Mevrouw Ann Verhaegen, secretaris-generaal bij het Departement Onderwijs en Vorming situeerde het Europese project Lang Leven Leren en nodigde iedereen uit om mee het vuur aan de lont te steken. Haar toespraak vind je hiernaast.

 

Welkom op de kickoff van het project Lang Leven Leren van de Vlaamse nationale coördinator voor de Europese Agenda voor Volwasseneneducatie. Het project is mogelijk gemaakt door de Europese Commissie, met co-financiering van het departement Onderwijs en Vorming, in samenwerking met een geëngageerd transitieteam bestaande uit leden van het departement Onderwijs, Sociale Economie en Werk, en ESF.  

Dit project, Lang Leven Leren, wil in Vlaanderen een impuls geven aan levenslang leren en een vernieuwingsnetwerk uitbouwen en ondersteunen om een omslag te maken in hoe we denken over leven, leren en werken.

Het project is geïnspireerd door de transitievisie voor ‘levenslang leren en de dynamische levensloopbaan’ die begon te groeien vanuit de Vlaamse overheid in 2014 en die onder de impuls van een groep geestdriftige pioniers evolueerde tot wat ze vandaag is.

De ruggengraat van deze transitievisie is ‘leven, leren, werken met zin’ in de dubbele betekenis van ‘met goesting’ en ‘als zinvol ervaren’. Transitiemanager Willem De Klerck van WSE en Caroline Gijselinckx van Onderwijs en Vorming zullen hier later vandaag meer vlees en bloed aan geven. En alle andere sprekers die hier vandaag aan het woord komen zullen er deelaspecten van belichten en alvast iedereen hier (virtueel) aanwezig is, uitnodigen om deze visie verder te laten groeien.

Want deze transitievisie voor leven, leren en werken is géén in beton gebeiteld kader, en zéker geen ‘marsorder’ van de Vlaamse overheid. Ze is bedoeld als inspiratiebron. Ze kàn en moét aangepast en bijgesteld worden. Echter – conform de transitielogica – niet louter op basis van denkwerk en onderhandeling, wél gevoed door lessen over de praktijk van morgen, zoals die door pioniers vandaag al vormgegeven wordt. 

En precies dàt willen we met dit Europese project Lang Leven Leren mogelijk maken.

We nodigen ‘pioniers, dromers, denkers en doeners’ uit om eigen kleine en grote voorbeelden te delen die ‘de toekomst nu’ al weerspiegelen en die de vonk kunnen laten overslaan naar anderen.

Want maatschappelijke evoluties zoals de klimaatverandering, demografische omwenteling, digitalisering, globalisering en ontwrichtende innovatie zorgen ervoor dat wij over enkele decennia anders zullen (moéten) omgaan met leven, leren en werken. Naar welke toekomst we evolueren, weten we nog niet. De coronacrisis is voor bepaalde bewegingen zeker een katalysator geweest. Denk maar aan de innovatie die er binnen onderwijs versneld tot stand kwam en de nieuwe praktijken op vlak van telewerk in bedrijven. Op het kruispunt van de beweging van het oude naar het nieuwe normaal zien we her en der al nieuwe dingen ontstaan, van onderuit.

Die nieuwe dingen willen we tonen op deze website.

Want grote veranderingen bestaan uit duizenden kleine stapjes langs duizenden paden. Op de website vind je nu al voorbeelden van Vlaamse en internationale inspirerende denkkaders, methodieken, praktijken, acties, projecten die in de lijn van de transitievisie liggen. Deel ook jouw verhaal met ons en laat die vonk overspringen.

 Het project Lang Leven Leren is tot stand gekomen met de steun van de Europese Commissie, meer bepaald in het kader van de Europese Agenda voor volwasseneneducatie. In die agenda ligt het accent op Europese samenwerking in het beleid voor volwasseneneducatie. De Agenda geeft aan dat het belangrijk en nodig is dat alle volwassenen hun persoonlijke en beroepsvaardigheden (kunnen) blijven verbeteren, maar ook dat er nog te weinig volwassenen blijven bijleren. Dat kan alleen verbeteren als er stappen worden genomen. Voor een soepele samenwerking tussen de Europese landen en de Commissie werd in alle deelnemende landen een nationale coördinator aangeduid. Iedere nationale coördinator stelde een werkprogramma op met specifieke activiteiten die hun organisatie gaat nemen om de Europese Agenda voor volwasseneneducatie in hun land uit te voeren.

In Vlaanderen hebben we gekozen voor een project met een lange termijn horizon, richting 2050.

Iedereen kan daar zijn steentje aan bijdragen. Neem de ruimte om te dromen en te durven. Misschien maak jij of je organisatie een nieuwe manier van leven, leren en werken nu al waar?

Welke steen leg jij bij op het pad naar een samenleving waarin we kunnen leven, werken en leren, met zin?