Deze website maakt deel uit van het Vlaamse project van de nationale coördinator voor de Europese agenda voor volwasseneneducatie. Het project wil in Vlaanderen een impuls geven aan levenslang leren. Op deze website vind je Vlaamse en internationale inspirerende denkkaders, methodieken, praktijken, acties, projecten en Europese beleidsinstrumenten die een levenslang-leren-cultuur ondersteunen.
Het Vlaamse project startte in 2020. We nodigden toen ‘pioniers’ uit om eigen kleine en grote voorbeelden te delen die ‘de toekomst nu’ al weerspiegelen en die de vonk kunnen laten overslaan naar anderen.
In de Europese agenda voor volwasseneneducatie ligt het accent op Europese samenwerking in het beleid voor volwasseneneducatie. De agenda geeft aan dat het belangrijk en nodig is dat alle volwassenen hun persoonlijke en beroepsvaardigheden (kunnen) blijven verbeteren, maar ook dat er nog te weinig volwassenen blijven bijleren. De nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie (NEAAL2030) stelt dat tegen 2030 ten minste 60% van de volwassenen aan het leren is en nodigt uit tot een holistische visie op volwasseneneducatie waarbij formeel, niet-formeel en informeel leren even belangrijk zijn. Om dat te bereiken staan verschillende acties in de agenda. Voor een soepele samenwerking tussen de Europese landen en de Commissie is er in alle deelnemende landen een nationale coördinator. Iedere nationale coördinator heeft een eigen werkplan om de Europese agenda voor volwasseneneducatie in hun land te helpen realiseren.
Op 9 oktober 2020 kwam Lang Leven Leren voor het eerst naar buiten op onze kick-off. Op 12 oktober 2021 vierden we onze eerste verjaardag samen met EPALE. En op 18 oktober 2022 bliezen we alweer 2 kaarsjes uit. In 2023 op onze derde verjaardag zetten we enkele vernieuwende leerplekken in de kijker.
Van 13 tot 15 maart 2023 kwamen alle nationale coördinatoren van de Europese Agenda voor Volwasseneneducatie samen in Leuven om van elkaar te leren over leergemeenschappen en innovatieve leerplekken.
In zijn keynote speech zei Pieter Sprangers (PhD) dat er systemische interventies nodig zijn om te komen tot echt levenslang leren. Dit betekent ook investeren in mensen die dit mogelijk maken. Bekijk de video en lees een kort verslag van zijn speech op EPALE.
In bovenstaand e-zine een blik op wat aan het project voorafging en de realisaties van de voorbije jaren.
Het departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse overheid co-financiert het project.
De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.