Foto naar Geralt op Pixabay

Nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie

“Europa wil een brede holistische visie voor volwasseneducatie

Hebt u het voorbije jaar onderwijs of training gevolgd of deelgenomen aan een andere leeractiviteit? In 2030 zouden minstens 60 van 100 volwassenen (tussen 25 en 64) hier volmondig ‘ja’ op moeten antwoorden. Dit ambitieuze streefcijfer stelt de EU zich als een van haar doelen om te komen tot een inclusief, duurzaam, sociaal rechtvaardiger en veerkrachtiger Europa. Met de nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie 2021-2030 (NEAAL2030) roept de Europese Commissie alle lidstaten op om samen te werken aan een brede en holistische visie op volwasseneneducatie waarin de lerende centraal staat en waarbij alle sectoren en alle vormen van leren – formeel, niet-formeel en informeel leren – even belangrijk zijn.

Karine Nicolay - national coordinator

Karine Nicolay is nationaal coördinator voor volwasseneneducatie in Vlaanderen. Zij nodigt iedereen uit om voorbeelden te delen die een omslag kunnen maken in de manier waarop we leven, leren en werken, nu en in de toekomst.

De vorige Europese agenda voor volwasseneneducatie (2011) stelde als doel dat 15% van de volwassenen tussen de 25-64 jaar zou moeten deelnemen aan volwasseneneducatie.

Uit de Onderwijs- en opleidingsmonitor 2020 leiden we echter af dat gemiddeld slechts 10,8% van de volwassenen in de EU een opleiding volgde in de vier weken voorafgaand aan een enquête van 2019. In België was dat 8,2%. Uit Eurostat 2020-gegevens blijkt dat dit aantal nu nog lager is, na de COVID-19-pandemie, met gemiddeld slechts 9,2% van de volwassenen die aan volwasseneneducatie deelnemen (in België 7,4%).

In het Eurydice-rapport ‘Adult education and training in Europe’ (2021), lezen we dat ongeveer één op de vijf volwassenen in de EU (ook in België) het hoger middelbaar onderwijs niet afmaakte. De geletterdheid, gecijferdheid en/of de digitale vaardigheden van een aanzienlijk deel van de volwassenen in Europa is laag. In Vlaanderen scoort 1 op 10 laag voor geletterdheid en gecijferdheid. 30% van alle Belgen heeft weinig digitale vaardigheden, en 7% gebruikte het internet niet in de 3 maanden die voorafgingen aan de bevraging.

De nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie 2021-2030 (NEAAL2030) blijft daarom hameren op het belang van volwasseneneducatie, nu meer dan ooit. Want alleen zo kunnen we de huidige grote uitdagingen (klimaat, migratie, vergrijzing, gezondheid) het hoofd bieden. Het is inderdaad hard nodig om te blijven benadrukken dat iedereen op zijn minst de basisvaardigheden onder de knie moet (kunnen) krijgen. De gevolgen van de COVID-19-pandemie en de digitale en groene transities brengen bovendien ingrijpende veranderingen teweeg in de manier waarop we leven, leren en werken. Voor veel mensen werd de kloof groter tussen wat ze ooit in hun opleiding leerden en wat de snel veranderende arbeidsmarkt vraagt. De NEAAL2030 vestigt daarom opnieuw de aandacht op het belang om voortdurend te blijven leren en ontwikkelen. Mensen die bereid zijn om zich regelmatig bij- of zelfs om te scholen kunnen zich beter aanpassen aan (snel) veranderende omstandigheden en pikken sneller nieuwe vaardigheden op die ze nodig hebben in hun job of om hun kansen op werk te vergroten. Maar niet alleen voor het werk biedt het voordelen. Ook hun maatschappelijke betrokkenheid vergroot en hun persoonlijke ontwikkeling, gezondheid en welbevinden varen er wel bij.

“Om een passend antwoord te vinden op de huidige en toekomstige uitdagingen roept NEAAL2030 alle lidstaten op om samen te bouwen aan één Europese inclusieve onderwijsruimte, met een prominente plaats voor formele, niet-formele en informele volwasseneneducatie.”

Wat NEAAL2030 voorafging

Vernieuwde Europese agenda voor volwasseneneducatie (2011)

  • De Raad van de Europese Unie neemt de vernieuwde Europese agenda voor volwasseneneducatie (EAAL) aan om de werkzaamheden op het gebied van volwasseneneducatie voort te zetten op basis van de vier strategische doelstellingen die de Raad in het strategisch kader ‘ET 2020’ heeft vastgesteld.

Upskilling Pathways: New Opportunities for Adults (2016)

  • In deze aanbeveling van de Raad ligt de nadruk op de specifieke behoeften van volwassenen, met name laaggeschoolde, werkloze en kwetsbare groepen, die extra aandacht en steun nodig hebben om hun basisvaardigheden door bijscholingstrajecten te verbeteren.

Europese pijler van sociale rechten (Göteborg 2017)

  • De EU-leiders kondigen de Europese pijler van sociale rechten af met daarin als eerste principe het recht op opleiding en levenslang leren voor iedereen.

Besluiten Europese Raad (december 2017)

  • Onderwijs, leren en opleiding komen voor het eerst centraal op de Europese politieke agenda want de Europese leiders beschouwen het als cruciaal voor de opbouw van een inclusieve, hechte samenleving en voor het behoud van het Europees concurrentievermogen.

Achievements under the Renewed European Agenda for Adult Learning (2019)

  • In dit verslag wordt de balans van de resultaten in de periode 2011-2018 en komen nieuwe thema’s en prioriteiten aan bod waarmee in de periode na 2020 rekening kan worden gehouden.

EU Strategische Agenda 2019-2024

  • De EU-leiders komen overeen dat er meer moet worden geïnvesteerd in het verwerven van vaardigheden, onderwijs en opleiding van mensen.

European Skills Agenda: Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht (2020)

  • De Vaardighedenagenda bevat onder meer de actie ‘Skills for Life’ (vaardigheden voor het leven) waarin wordt voorgesteld dat de Commissie en de lidstaten werken aan nieuwe prioriteiten voor de Europese agenda voor volwasseneneducatie met het oog op alomvattende, hoogwaardige en inclusieve stelsels voor volwasseneneducatie te komen.

Aanbeveling van de Raad over beroepsonderwijs en -opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht (2020) en de Verklaring van Osnabrück over beroepsonderwijs en -opleiding

  • Deze verklaringen roepen het beroepsonderwijs en -opleiding op om zich verder te ontplooien tot een aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig traject voor jobs en het leven, en om volwassenen ervan bewust te maken dat leren een levenslange opdracht is.

Sociale top in Porto (mei 2021)

  • De EU-leiders verdiepen de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten door leren en vaardigheden centraal te stellen.

De resolutie van de Raad over een strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding met het oog op de Europese onderwijsruimte (februari 2021)

  • Deze resolutie voorziet in Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding voor de periode 2021 tot 2030, die moet worden uitgevoerd vanuit een inclusief en holistisch perspectief inzake een leven lang leren. Ze stelt dat een leven lang leren alle vormen en niveaus van onderwijs en opleiding omvat, van voor- en vroegschoolse educatie en opvang tot volwasseneneducatie, met inbegrip van beroepsonderwijs en -opleiding en hoger onderwijs.

Besluiten van de Europese Raad (juni 2021)

  • De EU-leiders tonen zich positief t.o.v. de nieuwe kerndoelen van de EU voor jobs, vaardigheden en armoedebestrijding in het Actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten, in lijn met de Verklaring van Porto, inclusief het EU-streefdoel dat voor 2030 ten minste 60% van de volwassenen elk jaar aan een leeractiviteit moet deelnemen.

Resolutie van de Raad over een vernieuwde Europese agenda voor volwasseneneducatie (november 2021)

  • Eind november 2021 kwam er een nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie tot 2030. Het accent ligt op Europese beleidssamenwerking om meer volwassenen aan het leren te krijgen en te houden in een verander(en)de context en alles wat de digitale en groene transities met zich meebrengen.

    Foto naar Wokandapix op Pixabay

    Om een passend antwoord te vinden op de huidige en toekomstige uitdagingen roept NEAAL2030 alle lidstaten op om samen een brede en holistische visie op volwasseneneducatie te ontwikkelen waarbij alle sectoren en alle vormen van leren (formeel, niet-formeel en informeel leren) even belangrijk zijn en waarbij de lerende centraal staat. Iedereen kan leren, ongeacht leeftijd of achtergrond, maar de omstandigheden zijn niet voor iedereen even gunstig.

    Met NEAAL2030 moet volwasseneneducatie een volwaardige plaats krijgen in de Europese onderwijsruimte. Een ambitieus doel staat voorop: tegen 2030 moet ten minste 60% van de volwassenen leren. Om dit waar te maken worden alle lidstaten uitgenodigd om samen te bouwen aan één Europese inclusieve onderwijsruimte, met de nadruk op basisvaardigheden voor iedereen en een prominente plaats voor (formele, niet-formele en informele) volwasseneneducatie. Daarvoor zijn er in Europa veranderingen nodig in vijf belangrijke gebieden:

    • Beleid: Er moeten partnerschappen gevormd worden met nationale, regionale en lokale overheden, onderwijs- en opleidingaanbieders, bedrijven, sociale partners, diensten voor arbeidsbemiddeling, sociale diensten en maatschappelijke organisaties. Al deze partners delen de verantwoordelijkheid voor het welslagen van de volwasseneneducatie.
    • Krijgen en nemen van kansen voor een leven lang leren: Mensen moeten zich meer bewust worden van de voordelen van levenslang leren. Er moet verder ingezet worden op maatwerk en het in kaart brengen van de vaardigheden die in de toekomst nodig zullen zijn, en een duurzame financiering.
    • Toegang en flexibiliteit: Volwasseneneducatie moet flexibel zijn en deelname, inclusie en leermotivatie verhogen. Volwassenen moeten zich vlot kunnen inschrijven in het formeel onderwijs en voor formele opleidingen, maar ook in andere niet-formele programma’s. Er moet rekening worden gehouden met verantwoordelijkheden in het gezin en het combineren van werk en privé want dit is cruciaal om volwassenen aan het leren te krijgen en te houden. Ook moet het gebruik van microcredentials onderzocht worden om kleine leerervaringen te valideren.
    • Kwaliteit, kansengelijkheid, inclusie en slaagkansen voor iedereen: Verdere professionalisering van docenten en opleiders is essentieel voor de kwaliteit die geboden wordt. EPALE, het elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa, biedt hiervoor ondersteuning. Mobiliteit van lerende volwassenen, docenten en opleiders, onder meer via Erasmus+ en het ESF, moet blijvend gestimuleerd worden. Er moet nagedacht worden hoe drempels voor de deelname aan volwasseneneducatie kunnen worden weggenomen (bv. tijdsgebrek, gebrek aan basis- of beroepsvaardigheden, vervoersproblemen, negatieve houding t.o.v. leren, enzovoort) en hoe mensen die niet gemotiveerd zijn om te leren gestimuleerd kunnen worden om het toch te doen. Ook intergenerationeel leren, zeker voor de groeiende 65+ groep, kan bevorderlijk zijn voor het algemene welzijn.
    • De groene en de digitale transities: De groene en de digitale transitie zijn de motor voor nieuwe leertrajecten, onderwijs- en opleidingsbenaderingen en leeromgevingen. Deze innovaties zorgen voor de nodige doorstroming en flexibiliteit tussen de verschillende vormen en niveaus van volwasseneneducatie. Alle generaties moeten de nodige groene en digitale vaardigheden (kunnen) ontwikkelen. Dit wil ook zeggen: ook een betere digitale geletterdheid en een groter milieubewustzijn zodat zij in een digitale omgeving kunnen werken. Om digitaal leren en hybride leren nog meer ingang te doen vinden, is ook de professionele ontwikkeling van docenten en opleiders in de volwasseneneducatie cruciaal.

    Volwasseneneducatie kan vandaag meer dan ooit een beslissende rol spelen bij het vormgeven van de toekomst van Europa. De nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie, NEAAL2030, is daarvoor een stap in de goede richting.

    EEN NETWERK VAN NATIONALE COÖRDINATOREN

    Om iedereen bewust te maken van het belang van volwasseneneducatie ondersteunt de Europese Commissie via het Erasmus+ programma een Europees netwerk van nationale coördinatoren. Iedere nationale coördinator stelt een werkprogramma op met activiteiten om de nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie in hun land uit te voeren, om het Europees beleid te verspreiden en uit te voeren en om goede praktijken en knowhow uit te wisselen met andere landen. De nationale coördinatoren ondersteunen en coördineren verschillende acties op het gebied van volwasseneneducatie door samen te werken met de belangrijkste betrokkenen.

    Deze website Lang Leven Leren is een van de acties van de Vlaamse coördinator voor de Europese agenda voor volwasseneneducatie.

    EPALE thematische focussen 2024

    EPALE, EUROPEES PLATFORM VOOR VOLWASSENENEDUCATIE

    EPALE is het Europese elektronische platform van en voor mensen die in de volwasseneneducatie werken of er op een andere manier mee te maken hebben. EPALE kwam er op initiatief van de Europese Commissie om de volwasseneneducatie in Europa te ondersteunen en te versterken.

    Elk jaar stelt EPALE thematische focussen voorop. In 2024 gaan deze over drie belangrijke uitdagingen in ons dagelijks leven:

    • bijscholing en herscholing voor de digitale transitie
    • volwasseneneducatie voor duurzame ontwikkeling
    • volwasseneneducatie als uitweg uit de armoede.

    Op deze pagina vind je alles over onze thematische focuspunten van 2024. 

    Draag je steentje bij en deel jouw kennis of ervaring met collega’s uit heel Europa. Vragen over EPALE of hoe je kan bijdragen? Contacteer het Vlaamse ondersteuningsteam: epale@epos-vlaanderen.be