DE TOEKOMST

Waar kijk je nog het meest naar uit?

“We willen  graag wat we leerden delen met heel Vlaanderen”

Katrien Debaets: We zouden heel graag ons werk verder zetten, want we voelen dat we meer tijd nodig hebben om de zaadjes die we plantten verder te kunnen laten groeien. We krijgen nu meer en meer vragen van scholen om nog eens langs te komen voor een begeleiding of een workshop of om over onze visie te komen vertellen. We ervaren heel erg dat er tijd nodig is om geleerde lessen te integreren en de initiatieven die er gekomen zijn ook duurzaam te verankeren, bijvoorbeeld in een school. We willen ook graag wat we leerden, nog ruimer verspreiden, in de scholen waar we al mee samenwerkten, maar ook daarbuiten, in heel Vlaanderen.

Evelien Neyrinck: We hebben niet gekozen voor de gemakkelijkste weg. Het was misschien gemakkelijker geweest om te werken met scholen waar we al vruchtbaardere grond vonden voor ons concept. Maar ik denk wel dat het de weg is waarbij we het meeste hebben geleerd. Gaandeweg hebben we ook een groot netwerk uitgebouwd, en we voelen dat sommigen echt ook als ambassadeur optreden. Als we nog wat meer tijd zouden hebben, denk ik dat we de impact van wat nu in de kiem aanwezig is nog veel groter zou kunnen worden.

Katrien: Dat klopt, want naast ons werk in het project hebben we ook heel wat workshops georganiseerd, bijvoorbeeld over krachtgericht werken. We zijn gaan spreken in veel verschillende organisaties. Elke keer merken we dat dit iets losmaakt in die organisaties. We zijn nu aan het kijken hoe we hiervoor een trainingstraject kunnen opzetten. We werken ook aan een toegankelijke blauwdruk voor een inclusieve leerhub. De geleerde lessen gaan we ook zeker verder doortrekken naar onze werking in Brake-out, maar ook naar het onderwijs, bijvoorbeeld met getuigenissen, coaching of wie weet misschien wel als (kritische) partner in de omslag naar radicaal inclusief onderwijs.

KRITISCHE OMSLAGPUNTEN

  1. Het in vraag stellen van het uitgezette pad en het on_hold zetten van de design-teams omdat er te weinig sprake was van ’transitiedenken’ doordat de deelnemers in deze teams vaak onmiddellijk uit de scholen kwamen en heel erg ondergedompeld in de ‘huidige praktijk’. We voelden ook dat er nood was aan een team dat de experimenten meer conceptueel zou vormgeven, zodat de design-teams de concrete toepassing op de praktijk konden vormgeven.
  2. Individuele coaching directie. Regelmatig individuele gesprekken met directie of groepsgesprekken. Dit gaf energie voor beide partijen.
  3. Een directeur neemt op een bepaald moment zijn rol als leider binnen de school expliciet op en stelt een duidelijke vraag naar een experiment in de school binnen de criteria van het project. Hiermee illustreert hij duidelijk wat een growth mindset
  4. Het gaan werken met extreme scenario’s hoe zo’n leerhub er kan uitzien in de praktijk tijdens de synthesedag.

De steun van de Europese Commissie voor de productie van deze website houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteurs weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie.

logo onderwijs en vorming
logo ESF