Afbeelding van Bernd Hildebrandt via Pixabay
Edusprong: boost voor volwassenenonderwijs
Vanuit het relanceplan Vlaamse veerkracht gaf de Vlaamse regering na de corona-epidemie met Edusprong een boost aan het volwassenenonderwijs. Ze mikte op een grotere naamsbekendheid en toeleiding en een sterke verankering in de regionale context. Flexibiliteit, innovatie en duurzame verankering stonden voorop bij de vernieuwingen om het volwassenenonderwijs een sterkere arbeidsmarkt- en toekomstgerichte focus te geven.
Op 12 oktober 2023 kwamen 140 onderwijsprofessionals samen in Brussel om na te denken en zich te laten inspireren voor de toekomst. Op de tweede studiedag op 18 maart 2024 kwamen collega’s uit cvo en cbe opnieuw samen om inspiratie op te doen over hoe ze kunnen werken aan de verduurzaming en verspreiding van de resultaten van hun projectresultaten.
Om deze ambities waar te maken waren er 4 speerpunten. Het volwassenenonderwijs vervult een belangrijke rol in het stimuleren van elke Vlaming om levenslang te blijven leren. De versterking van de arbeidsmarktkansen via om- en bijscholing. De versterking van digitale competenties en het gericht inzetten op kwalificatie.
Deze investeringen en inspanningen om de veerkracht van mensen te vergroten via het volwassenenonderwijs kreeg de naam Edusprong. Want soms heb je een springplank nodig om verder te geraken. Zestig miljoen euro werd gereserveerd om deze doelstellingen waar te maken. Dertig miljoen ging rechtstreeks naar lokale projecten van de centra voor volwassenenonderwijs (cvo) en de centra voor basiseducatie (cbe). De middelen gaven de cvo en cbe de ruimte om aan de toekomst te werken. Ze kwamen in 2 projectrondes met 192 projectvoorstellen. In de projecten werd gewerkt aan bijvoorbeeld afstandsonderwijs en hybride lesmateriaal, partnerschappen en netwerken, flexibele trajecten, leercoaching, digitale cultuur en ICT-infrastructuur, een open leercentrum, enzovoort. Eind augustus 2024 werden alle lokale Edusprong-projecten afgerond en geëvalueerd.
Daarnaast waren er ook centrale acties voor heel Vlaanderen zoals een mediacampagne en lokale promotiecampagnes, de ontwikkeling van een opleidingskompas, een gebruiksvriendelijke online toepassing waarmee mensen de juiste opleidingen kunnen vinden. Een regioscan bracht de regionale opleidingsbehoeften in kaart om het opleidingsaanbod daarop af te stemmen. Ten slotte werd ingezet op een betere afstemming met de Examencommissie.