Project waardengedreven loopbaanpad

“Je waarden kennen is een grote stap naar een duurzame loopbaan

De overgang van de schoolbanken naar het professionele leven gaat vaak moeizaam. Bijna 1 op de 2 starters zoekt binnen het jaar na afstuderen al naar een andere job. Kan een succesvolle stage-ervaring de overgang  naar de arbeidsmarkt verbeteren? Praktijkgericht leren biedt studenten inzicht in hun professionele waarden. Dat kan leiden tot bewustere professionele keuzes en een meer duurzame loopbaan. Alleen verloopt de matchmaking tussen bedrijven en stagiairs nog niet optimaal. Het project ‘Waardengedreven loopbaanplan voor studenten’ wil hogescholen helpen om hierin te groeien.

Naast praktische zaken, de jobinhoud en het ontwikkelen van talenten is het ook belangrijk dat studenten tijdens hun opleiding leren reflecteren over hun waarden en zich bewust worden van wat hen motiveert. Het helpt hen om doordachte keuzes te maken, te ontdekken in welke bedrijfsomgeving zij zich thuis voelen en hoe ze een duurzame loopbaan kunnen uitbouwen. De stage is hiervoor de experimenteerruimte bij uitstek, het moment en de plaats om te dromen over wat je ‘echt’ wil en te zoeken naar de ideale job op basis van wie je echt bent.

Het is belangrijk dat studenten tijdens hun opleiding leren reflecteren over hun waarden en zich bewust worden van wat hen echt motiveert.

“Het is onze droom dat de stage meer is dan het tussenstadium naar het diploma. We willen al vroeg in de loopbaan werken aan het inzicht van studenten in de eigen waarden en het afstemmen op de organisatiecultuur van de stageplek. De stage zou een uitgelezen kans moeten zijn om te experimenteren met hun droomjob. Met wat ze echt willen of denken te willen.”

ESF-projectverantwoordelijke Inge Duytschaever 

Hogescholen Odisee en Howest kregen voor dit project steun van het Europees Sociaal Fonds, Vlaanderen en Europa.