“Parlangi verbindt mensen door een taal te leren”

Parlangi is een sociaal, educatief en innovatief project dat mensen verbindt over leeftijden, taal, cultuur en grenzen heen. Parlangi gelooft in de kracht van sociaal contact, in leren en in het leven. Daarom verbindt het mensen die een taal willen leren met moedertaalsprekers. Parlangi slaat zo een brug tussen mensen van verschillende generaties, culturen, nationaliteiten en achtergronden.

Zinvol sociaal contact is de bepalende factor voor een gezond leven en draagt bij tot het leren van een taal. Parlangi (her)activeert senioren door vertrouwen te stellen in hun kennis, levenswijsheid en vaardigheden. Jongeren leren effectiever door Parlangi te gebruiken. Zo kunnen mensen van verschillende generaties, culturen en nationaliteiten veel voor elkaar betekenen. Om echt een taal te leren, moet je ze (vaak) spreken. Gebruikers van Parlangi kunnen een afspraak maken op een tijdstip en met een persoon naar keuze. Op het afgesproken tijdstip videochatten ze met elkaar in de moedertaal van de mentor. Door leuke gesprekken met hun mentor(en), die hun kennis en ervaring volledig kunnen gebruiken, leren jongeren de taal beter spreken en begrijpen.

Onze droom? Een intergalactisch, intergenerationeel lerend netwerk! Dream big!

Ad Geudens is de bezieler van Parlangi. In 2018 op online Educa, een onderwijsbeurs in Berlijn, viel hem het idee van Parlangi te binnen. Drie jaar later won Parlangi de Smart Aging prijs van AAL, een Europese instantie die actief leven en ouder worden promoot.

Ad Geudens: In 2017 was ik op een onderwijscongres in Berlijn, de online Educa. Daar leerde ik Luciana Locks kennen, een coördinator van een Braziliaans intergenerationeel project. Zij bracht haar studenten in contact met Amerikaanse en Canadese senioren zodat ze Engels konden leren. Daar is voor mij het idee van Parlangi geboren.

LAB Gedreven Onderwijs, een school in Sint-Amands die heel erg inzet op vakoverschrijdend en begeleid zelfstandig leren, was snel bereid om mee in een proefproject te stappen. Ze waren op zoek naar een manier om hun leerlingen in contact te brengen met moedertaalsprekers. In een testproject, gesteund door Interreg2Seas – Seas2Grow konden de leerlingen van LAB met behulp van Parlangi Britse, Franse en Vlaamse senioren ontmoeten. In een gesprek over het leven zoals het vroeger was met een Franstalige senior bijvoorbeeld, leert een jongere niet alleen Frans maar ook respect voor andere culturen en generaties en zoveel meer. Maar het werkt ook andersom. Zo maakten we al mee dat een jongere een Engelse senior wegwijs maakte in de wereld van het gamen. Parlangi werkt in de twee richtingen.

Met Parlangi kunnen mensen babbelen met een senior, want een taal leren doe je niet alleen op een expliciete manier, zoals meestal in de scholen gebeurt. Ik ben zelf leraar geweest in een middelbare school, en ik vind dat je de buitenwereld, en vooral de ondernemerswereld dan, moet binnenbrengen in de school. Maar ook alle kennis en wijsheid die bij onze senioren zit, moet je daar kunnen inzetten. Ik ben er zelfs van overtuigd dat senioren het taalonderwijs echt kunnen innoveren. Je hebt echt dat impliciete leren nodig om een taal onder de knie te krijgen. Ook voor de senioren zijn er voordelen. Wij zagen dat heel veel senioren die met pensioen gaan in een zwart gat vallen. Parlangi is voor hen een ideale manier om nog sociaal geëngageerd bezig te zijn. We hebben nu zo een 100-tal senioren (december 2020 – nvdr) – wij noemen ze mentoren – die af en toe klaarstaan voor een babbel met een jongere.

Mensen kunnen individueel inschrijven voor Parlangi. Maar we zetten ook samenwerkingen op met projecten. In de lerarenopleiding van de Odisee hogeschool gebruiken een 10-tal studenten Parlangi om hun taalvaardigheid in het Frans op te schroeven. Voor de Covid19-crisis hadden wij ook nog vier andere projecten lopen in Vlaanderen. Een project was in samenwerking met VDAB, op vier cursusplaatsen in Kortrijk, Mechelen, Herentals en Anderlecht. 

Ad Geudens, bezieler van Parlangi

De anderstalige deelnemers volgen daar een opleiding metselen of verwarming/sanitair. Wij linken hen met Vlaamse actieve senioren. VDAB wil hier vooral bereiken dat hun cursisten ook een vlot informeel praatje kunnen doen. Ze hebben natuurlijk een heel programma om het vak aan te leren. Maar ze kregen heel vaak de feedback van de bedrijven waar hun cursisten daarna aan de slag gingen dat ze hun job heel goed deden, maar dat er heel weinig sociaal contact was met de anderen in het bedrijf. Het is vaak moeilijk om die drempel over te komen omdat de taal een barrière is. Onze mentoren laten nu weten op welke ogenblikken ze vrij zijn voor een praatje. De cursusverantwoordelijken in de verschillende cursusplaatsen stimuleren hun deelnemers om via Parlangi een afspraak te maken.

Een ander project loopt in samenwerking met de gemeente Sint-Joost-ten-Node. Daarvoor gaan we 60 jongeren uit het Nederlandstalige en het Franstalige onderwijs linken met de juiste mentoren.

We werkten ook samen met twee OKAN-scholen. Want de uitwisseling hoeft niet altijd intergenerationeel te zijn. Een Vlaamse school die bijvoorbeeld haar leerlingen wil doen spreken met leerlingen van een Franstalige school, dat kan ook perfect via ons platform.

In samenwerking met Diverscity van de VVSG hebben wij in Gent, Koksijde, Hasselt en Mechelen met de lokale besturen het taalbeleid mee vorm gegeven en hebben wij vooral een rol gehad in het coachen van de interne taalcoaches. Die coaches werken heel vaak in zorginstellingen, kinderdagverblijven of bij gemeentelijke diensten. Bijvoorbeeld in Koksijde zijn er heel veel seizoensarbeiders, bijvoorbeeld in de horeca maar ook bij de gemeente zelf. Een 20-tal interne taalcoaches vangen deze mensen op, zorgen voor een warm onthaal en zorgen ervoor dat ze zich ook kunnen bijschaven in het Nederlands.

We hebben nog veel plannen met Parlangi. Onze droom? Van Parlangi een intergalactisch, intergenerationeel lerend netwerk maken! Dream big! (lacht).

De duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties zijn de leidraad van Parlangi omdat er 6 heel sterk aansluiten bij de doelstellingen van het project.

  1. Kwaliteitsonderwijs: bij Parlangi wordt geleerd door te doen en door jongeren in contact te brengen met mensen met veel ervaring, levenswijsheid, kennis en vaardigheden.
  2. Gendergelijkheid: alle mensen zijn gelijk ongeacht hun geslacht, etniciteit, nationaliteit, leeftijd of achtergrond.
  3. Minder ongelijkheid: Parlangi brengt mensen met verschillende achtergronden, leeftijden, culturen en nationaliteiten met elkaar in verbinding en streeft zo naar een gelijkwaardige samenleving.
  4. Duurzame steden en gemeenschappen: Parlangi koos bewust voor de juridische structuur van een samenwerkingsverband omwille van het duurzame karakter daarvan.
  5. Vrede, gerechtigheid en sterke instellingen: de beste manier om vooroordelen en onrecht te voorkomen, is door mensen met elkaar te verbinden. Zodra mensen ‘de ander’ leren kennen, zijn ze niet meer bang voor het onbekende.
  6. Partnerschappen voor de doelen: Parlangi bouwt partnerschappen op om de vooropgestelde doelen op een duurzame manier te bereiken.