Foto Gerd Altmann via Pixabay
De Lillehammer Levenslang Leren Roadmap 2023-2027
In het Noorse Lillehammer vond van 15 tot 17 februari 2023 de Lifelong Learning ICDE Conference plaats. Meer dan 400 lesgevers, coaches, werkgevers, werknemers, onderzoekers, experts en beleidsmakers uit meer dan 30 landen deelden er hun kennis en ervaring. De conferentie bood een mooie mix van wereldvermaarde plenaire sprekers, panels en workshops. Alle deelnemers dachten na over de toekomst van levenslang leren voor levenslange inzetbaarheid – ‘lifelong learning for lifelong employability’. Dit resulteerde in de Lillehammer Lifelong Learning Roadmap 2023-2027.
De Lillehammer Levenslang Leren Roadmap bevat een set aanbevelingen om te komen tot levenslang leren voor levenslange inzetbaarheid. Daarvoor zijn doelgerichte inspanningen nodig op het vlak van het beleid (overheden en transnationale organisaties), vraag en aanbod (educatieve sector en bedrijven) en implementatie (lesgevers en lerenden).
Met dank aan de organisatoren van de conferentie voor het delen van het materiaal: Inland Norway University of Applied Sciences en de International Council for Open and Distance Education (ICDE).
Lees ook het pleidooi van Professor Norman Jackson (UK) voor een meer holistische en ecologische invulling van het begrip levenslang leren en de vaak onderbelichte levensbrede en ecologische dimensies van leven, leren en werken.
Wanneer is ‘leren’ veranderd in ‘onderwijs’? Wanneer maakten wij de omslag van leren in en van het ‘echte leven’ naar leren in een context die ver van de realiteit lijkt af te staan? Deze vragen stelde professor Asha Kanwar van de Commonwealth of Learning zich op de conferentie. Lees hier haar pleidooi voor een beleid dat een leercultuur en de leer-kracht versterkt.